معرفی دستگاههای کمک تنفسی و انواع آن
می 10, 2014
معرفی دستکش یکبار مصرف پزشکی و انواع آن
می 12, 2014
نمایش همه

معرفی دستگاه تب سنج و انواع آن

دماسنج دستگاهی است که دما یا گرادیان دما را اندازه گیری می‌کند. یک دماسنج دارای دو عنصر مهم است: ۱- یک سنسور دما (مانند لامپ یک دماسنج جیوه ای داخل شیشه یا سنسور پیرومتریک در یک دماسنج مادون قرمز) که در آن با تغییر دما تغییراتی رخ می دهد و ۲- برخی از روش‌های تبدیل این تغییر به یک مقدار عددی (مثلاً مقیاس قابل رویت که روی یک دماسنج شیشه‌ای و یا بازخوانی دیجیتالی در مدل مادون قرمز مشخص شده است). دماسنج ها بطور گسترده ای در فناوری و صنعت برای نظارت بر فرایندها، هواشناسی، پزشکی و تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب دماسنجی متناسب با نیازهای شخصی می‌تواند دشوار باشد. تعداد مختلفی از دما سنج ها وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

دماسنج دیجیتال

دماسنج های دیجیتال منظم از سنسورهای حرارتی الکترونیکی برای ضبط دمای بدن استفاده می کنند. از این دماسنج ها می توان در دهان یا زیر بغل استفاده کرد.

درجه حرارت زیر بغل معمولاً کمترین دقت را دارد. دمای رکتال بهترین خوانش را برای نوزادان به ویژه آنهایی که ۳ ماه یا کمتر دارند و همچنین کودکان تا ۳ سال فراهم می کند. برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان، معمولاً قرائتهای دهانی دقیق است.

ویژگی های مثبت:

  • بیشتر دماسنج های دیجیتال می توانند دمای دهان یا زیر بغل را ضبط کنند- غالباً در یک دقیقه یا کمتر.
  • دماسنج دیجیتال برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان مناسب است.

ویژگی های منفی:

  • والدین ممکن است نگران ناراحتی در هنگام گرفتن دمای کودک به صورت رکتالی باشند.
  • شما باید ۱۵ دقیقه پس از خوردن یا نوشیدن صبر کنید تا درجه حرارت دهان ثابت شود. در غیر این صورت، دمای غذای یا نوشیدنی شما ممکن است بر خواندن دماسنج تأثیر بگذارد.
  • برای کودکان – یا هر کسی که از طریق دهان نفس می‌کشد- دشوار است که دهان خود را به اندازه کافی بسته نگه دارد تا بررسی دقیق دمای بدن از طریق دهان صورت گیرد.

دماسنج های دیجیتال گوش

دماسنج های دیجیتال گوش، که به آن دماسنج های تمپانی نیز گفته می شود، از یک اشعه مادون قرمز برای اندازه گیری دمای داخل کانال گوش استفاده می کنند.

ویژگی های مثبت:

• در صورت قرار گیری صحیح، دماسنج های دیجیتال گوش سریع و بطور کلی برای کودکان و بزرگسالان راحت است.

• دماسنج های دیجیتال گوش برای نوزادان بزرگتر از ۶ ماه، کودکان بزرگتر و بزرگسالان مناسب هستند.

ویژگی های منفی:

  • دماسنج های دیجیتال گوش برای نوزادان توصیه نمی شود.
  • موم گوش یا یک کانال گوش کوچک و منحنی گوش می‌توانند در دقت دمای گرفته شده با دماسنج گوش دیجیتال تداخل ایجاد نمایند.

دماسنج های پستانکی دیجیتال

اگر کودک شما از پستانک استفاده می‌کند، ممکن است بخواهید یک دماسنج پستانکی دیجیتال را امتحان کنید. کودک شما به سادگی روی پستانک را مکیده تا دمای او ثبت شود.

ویژگی های مثبت:

  • ممکن است کودک شما حتی متوجه درجه حرارت خودش هم نشود.

ویژگی های منفی:

  • دماسنج های پستانک دیجیتال برای نوزادان توصیه نمی شود.
  • برای خوانش دقیق تر، کودک باید پستانک را در حدود سه تا پنج دقیقه در دهان خود نگه دارد- که برای بسیاری از کودکان خردسال مشکل است.

دماسنج های شریانی موقتی

دماسنج های شریان موقت- که اغلب به عنوان دماسنج پیشانی فروخته می شوند- از یک اسکنر مادون قرمز برای اندازه گیری دمای شریان در پیشانی استفاده می کنند.

ویژگی های مثبت:

  • دماسنج های شریانی موقتی می توانند دمای فرد را به سرعت ثبت کنند.
  • دماسنج های شریانی موقتی برای نوزادان بزرگتر از ۳ ماه و برای کودکان بزرگتر مناسب است. تحقیقات جدید نشان می دهد که یک دماسنج شریانی موقت نیز ممکن است قرائت های دقیقی را برای یک نوزاد فراهم کند.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که دماسنج‌های شریانی موقتی ‌ گزینه برای دماسنج های دیجیتال رکتال برای گرفتن درجه حرارت کودک هستند.

دماسنج های جیوه ای

دماسنج جیوه ای در صورت در دسترس بودن، گزینه اصلی برای گرفتن دمای بدن محسوب می شود. این دما سنج برای اندازه گیری دمای بدن از جیوه محصور شده در شیشه استفاده می‌کند. دماسنج های جیوه ای دیگر چندان توصیه نمی‌شوند زیرا به راحتی شکسته شده و جیوه درون آن که ماده خطرناکی محسوب می شود آزاد شده و برای انسان خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code