فواید روغن آرگان
فواید روغن آرگان چیست
آگوست 9, 2020
کلاژن چیست
کلاژن چیست | با جوان ساز صورت آشنا شوید
آگوست 11, 2020
نمایش همه

معضل تازه مادران| لاغری شکم بعد از زایمان

لاغری شکم بعد از زایمان

لاغری شکم بعد از زایمان معضل اکثر مادرانی است که به تناسب اندام و زیبایی خود اهمیت می‌دهند. در سال‌های اخیر شما کمتر زنی را پیدا می‌کنید که به سلامتی و تناسب اندام خود حتی پس از به دنیا آمدن کودک خود اهمیت ندهد.

در این نوشتار از سری مقالات بارطب با شما همراه خواهیم بود تا به شما نکاتی را یادآور شویم که به کمک آن‌ها می‌توانید شکم خود را لاغر کنید.

لاغری شکم بعد از زایمان

اولین نگرانی که بعد از تولد کودک معمولاً در زنان پیش می‌آید لاغری شکم بعد از زایمان است. داشتن شکم بزرگ برای هیچ‌کس خوشایند نیست. و همه به دنبال کوچک کردن آن هستند. دو نوع چربی شکم وجود دارد که باید آن‌ها را بشناسید:

چربی شکم زیر جلدی

چربی زیر جلدی همان چربی است که هنگام شکایت از وزن خود از آن یاد می‌کنیم. درواقع لایه پوست عمیق از چربی شکم است.

چربی شکم احشایی

چربی احشایی چربی است که باعث ایجاد و بسته‌بندی شدن اندام‌های داخلی شما می‌شود.

هیچ‌کدام به‌خصوص سالم نیستند ، و برای رسیدن به لاغری شکم بعد از زایمان ، مجبور خواهیم شد که هردو را از دست بدهیم.

بیشتر بخوانید : تغذیه در دوران شیردهی

چه می‌شود که شکممان چاق می‌شود

بسیاری از زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند دلیل بزرگی شکم خود را بارداری می‌دانند.اما دلایل مختلفی برای برآمدگی شکم شما وجود دارد.

جای تعجب است که همه آن‌ها ربطی به ورزش ندارند.

بیایید نگاهی به آن‌ها بی اندازیم:

ژنتیک

برخی از افراد مستعد حمل چربی در ناحیه شکم خود هستند. این افراد احتمالاً والدینی دارند که شکم بزرگی دارند. یا اینکه این امر می‌تواند ناشی از فعل‌وانفعالات شیمیایی اساسی باشد که مربوط به فرآیندهای متابولیسم بدن است.

سطح هورمون و استرس

هورمون‌ها عامل اصلی ایجادکننده تغییرات و فرآیندهای بدن هستند.برخی از هورمون‌ها تأثیر زیادی در افزایش وزن و ذخیره چربی دارند.

به‌طور خاص برای خانم‌ها نوسان سطح استروژن در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش چشمگیر چربی در شکم و ران شود.این امر به دلیل آمادگی بدن برای تغذیه با شیر مادر و اطمینان از ایمنی کودک در دوران بارداری است.

همچنین بین استرس مداوم و ذخیره زیاد چربی در ناحیه شکم ارتباط مستقیمی وجود دارد.این به دلیل هورمون آزادکننده استرس ، کورتیزول است.کورتیزول در مواقع فشار زیاد بالا می‌رود ، و باعث می‌شود بدن به نوعی «حالت وحشت داخلی» آنچه را که دارد ، قفل کند.مدیریت کورتیزول از طریق تکنیک‌های مراقبه و ذهن آگاهی می‌تواند به این امر کمک کند.

رژیم‌های غذایی ضعیف

بیشتر اوقات میزان چربی بدن ما در آشپزخانه مشخص می‌شود.هنگامی‌که عادت‌های غذایی ضعیفی مانند خوردن بیش‌ازحد کربوهیدرات‌های تصفیه شده یا قند زیاد داریم ، بدن ما برای سازگاری تلاش می‌کند.آن‌ها درنهایت  به‌صورت پیش‌فرض در بدن به‌عنوان چربی ذخیره می‌شوند .نوشیدن زیاد قهوه همچنین می‌تواند سطح کورتیزول را بالا ببرد.این باعث می‌شود چربی‌های به‌دست‌آمده در دوران بارداری از بین برود.

چه‌کار کنیم ؟!| لاغری شکم بعد از زایمان

حالا که فهمیدیم چربی‌های شکم از کجا آمده است بهتر می‌توان برای نابودی آن نقشه کشید. اما چگونه؟!

عادت‌های غذایی سالم بسازید

شما به‌عنوان یک مادر باید برای تغذیه خود برنامه‌ای منظم داشته باشید. برنامه‌ای که در آن‌هم شما نیازهای تغذیه‌ای بدن خود را برطرف کنید و هم اینکه کودک شما دچار سوءتغذیه نشود. خوردن غذاهای کامل و مغذی به شما امکان می‌دهد با انرژی بیشتر و با مشکلات بهداشتی کمتری به بهترین فردی که می‌توانید تبدیل شوید.

اولین کاری که باید برای از دست دادن چربی شکم بعد از تولد انجام دهم چیست؟

۱_مصرف قند خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید

این نکته به‌تنهایی باعث می‌شود چربی‌های شکمی زیادی از بین بروند!شروع به مصرف منابع غذایی و سبزیجات سرشار از پروتئین طبیعی کنید که باعث سوخت‌رسانی به شما می‌شوند و شما را برای مدت طولانی‌تر سیری می‌کنند.

۲_اگر می‌توانید شیر دهید

یکی از راه‌های لاغری شکم بعد از زایمان شیر دادن به نوازد است. چرا؟

عمل شیردهی به رحم کمک می‌کند تا رحم به اندازه طبیعی خود برگردد ، هرگونه برآمدگی ناخوشایند را کاهش داده و شکم شما را به اندازه‌ای آشناتر برگرداند.

۳_تمرینات خاص برای شکم

اگرچه رژیم غذایی بزرگ‌ترین عامل مؤثر در میزان چربی بدن در طول زمان است ، اما ورزش را نمی‌توان نادیده گرفت. تمرینات با شدت بالا که کل بدن و گروه‌های اصلی عضله را کار می‌کنند ، یک روش عالی برای احیای موتور متابولیک شما ، و افزایش عضلات شماست.

۴_با وزنه تمرین کنید

هرچه عضله بیشتری داشته باشید ، وقتی تازه روز خود را طی می‌کنید ، کالری بیشتری می‌سوزانید. شاید برخی از خانم‌ها از بلند کردن وزنه بترسند.

دنبال کردن یک برنامه مقاومتی ساختاریافته می‌تواند :

_به‌سرعت ترکیب بدن خود را تغییر دهید

_هسته خود را تقویت کنید (که می‌تواند به هرگونه کمردرد پس از بارداری کمک کند)

_سوزاندن چربی.

_بعد از شش تا هشت هفته نتایج به‌خودی‌خود با شما صحبت می‌کنند!

بیشتر بخوانید : راه های از بین بردن افسردگی پس از زایمان

چه مدت طول می‌کشد تا شکم من به حالت عادی برگردد؟

حتماً شنیده‌ایم که مادران جدید طی مدت کوتاهی بدن‌های قبل از بارداری را بازیافته‌اند.اگرچه این امکان‌پذیر است ، اما برای اکثر مادران این‌گونه اتفاق نمی‌افتد. به خاطر داشته باشید که بدن ممکن است بعد از بارداری شکل خود را تغییر دهد. ممکن است بازگشت به وزن یا شکل دقیق قبل از بارداری دشوار باشد.

صبر مهم است. نه ماه طول کشید تا ماهیچه‌های شکم شما بزرگ بماند تا کودک کاملاً رشد بماند. بنابراین منطقی است که اگر بخواهید دوباره سفت شوید می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

سرعت و درجه این سفت شدن بستگی به چند عامل دارد ، ازجمله:

_ قبل از بارداری و زایمان چه بدنی داشته‌اید

_ در دوران بارداری چقدر وزن کسب کردید

_چقدر فعال هستید

_ژن‌های شما

ممکن است ریختن وزن آسان‌تر باشد اگر:

در دوران بارداری وزن کمتری نسبت به میانگین کسب کردید.

شما شیر می‌دهید.

این اولین کودک شما است.

بیشتر خانم‌ها تا حدود شش ماه پس از تولد نوزاد به وزن قبل از بارداری خود برنمی‌گردند.

 

جمع‌بندی لاغری شکم بعد از زایمان

لاغری شکم بعد از زایمان برای برخی از زنان سخت است و برای برخی دیگر آسان! اینکه شخصی به شما بگوید که فورا بعد از زایمان لاغر می‌شوید از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برای همه شاید جواب ندهد. لاغری بعد از زایمان به عوامل مختلفی ازجمله تغذیه، تحرک و البته ژنتیک و حتی مصرف داروها و… بستگی دارد.

babycentre

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code