پیشگیری از کرونا در مدارس
پیشگیری از کرونا در مدارس
سپتامبر 10, 2020
علت های جوش سرسیاه
علت های جوش سرسیاه چیست
سپتامبر 13, 2020
نمایش همه

قبل از خرید استویا بخوانید

خرید استویا

آیا می‌خواهید با خرید استویا رژیم غذایی خود به سمت سالم شدن بفرستید؟! البته که کار درستی می‌کنید. ولی بد نیست قبل از خرید استویا کمی در مورد این گیاه بدانید.
در این مقاله بارطب با ما همراه باشید تا در مورد استویا این شیرین‌کننده طبیعی آشنا شوید و سپس به سراغ خرید استویا بروید.

استویا چیست

گیاه استویا که با نام Stevia rebaudiana Bertoni هم شناخته می‌شود، یک درختچه به شکل بوته است که از خانواده آفتاب‌گردان محسوب می‌گردد.۱۵۰ گونه از این گیاه وجود دارد که بومی آمریکا است.
کشور چین صادرکننده اصلی این گیاه و محصولات آن است. ولی در بسیاری از کشورها هم تولید می‌گردد. قدرت شیرین‌کنندگی این گیاه ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شکر معمولی است! ضمن اینکه ۲۰ درصد آب و زمین کم‌تر مصرف می‌کند. پس به عبارت بهتر می‌توان گفت که گیاهی با بهره‌وری بالا است.

استویا گیاهی با سابقه مصرف طولانی

اگر فکر می‌کنید که استویا همین تازگی‌ها اختراع شده و یا کشف شده اشتباه می‌کنید. شما با یک گیاه روبه‌رو هستید که سابقه مصرف آن به قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها و چای استفاده می‌شده است.
اصلیت این گیاه به مناطق بومی پاراگوئه و برزیل برمی‌گردد اما اکنون در ژاپن و چین نیز رشد می‌کند. به‌عنوان یک شیرین‌کننده غیرمغذی و مکمل گیاهی استفاده می‌شود.

شیرین‌کننده غیرمغذی چیست

شیرین‌کننده‌های غیر مغذی نوعی از شیرین‌کننده‌ها هستند که حاوی کالری کمی است و درواقع هیچ کالری ندارد. استویا به‌عنوان یک جایگزین مفید برای قند و شکر اضافه شده در بسیاری از وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.
سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) در سال ۱۹۸۷ بازاریابی استویا را به‌عنوان یک افزودنی غذایی ممنوع کرد. بااین‌حال، استویا در سال ۱۹۹۵ وضعیت خود را به‌عنوان یک ماده غذایی شیرین و پایدار به دست آورد. از آن زمان محبوبیت این شیرین‌کننده ۵۸ درصد افزایش یافت.

فواید احتمالی سلامتی

خب وقتی قرار است یک شیرین‌کننده طبیعی را جایگزین ساکارز مصرفی روزانه خود کنید، این موضوع نمی‌تواند بدون فایده باشد. حتی اگر تأثیرات آن در حد تأثیرات بالقوه باشد.
این گیاه در FDC بدون کالری در نظر گرفته شده است. البته کالری آن صفر نیست ولی از کالری کمتری نسبت به ساکارز برخوردار است.
در اینجا برخی از مزایای احتمالی استویا برای سلامتی ذکر شده است.

دیابت

خرید استویا شاید برای افرادی که بیماری دیابت دارند مفید باشد. تحقیقات حاکی از این موضوع است که این گیاه کالری و یا کربوهیدرات ندارد و همچنین هیچ تأثیری بر گلوکز خون ندارند و یا حتی در پاسخ انسولین اثری نشان نداده است.
این گیاه به افراد دیابتی امکان می‌دهد که انتخاب گسترده‌تری برای سفره غذایی خود داشته باشند و بتوانند از شیرینی‌جات رژیمی با استویا استفاده کنند.
در بررسی‌های انجام‌گرفته در ۵ آزمایش مشخص شد که شیرین برگ یا همان stevia تأثیرات کمی بر قند خون و سطح انسولین و فشارخون و وزن دارد.
در یکی از این مطالعه‌ها، افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ اعلام کردند که شیرین برگ باعث کاهش معنی‌داری در میزان قند خون یا همان گلوکز و پاسخ گلوکاگون بعد از غذا شد.
گلوکاگون همان هورمونی است که سطح گلوکز را در خون ما تنظیم می‌کند و مکانیسم ترشح این هورمون در افراد مبتلابه دیابت ناقص است. وقتی قند خون بالا رود، هورمون گلوکاگون پایین می‌آید. همین مکانیسم باعث تنظیم گلوکز می‌گردد.

کنترل وزن

البته دلایل زیادی برای چاقی وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند به دلیل مصرف انواع قندهای ساده باشد که ساکارز هم از این قندها است.
استویا فاقد قند و کالری قابل‌توجهی است. از طرف دیگر می‌تواند به‌عنوان شیرین‌کننده در رژیم غذایی افرادی که مایل به مصرف شیرینی‌جات هستند وارد شود و وزن آن‌ها را کنترل کند.
آیا استفاده از استویا در بارداری مجاز است
این موضوع به خود شما برمی‌گردد. اگر به قند الکل‌ها حساسیت دارید باید از مصرف این گیاه هم پرهیز کنید چراکه حاوی قند الکلی به نام اریتریتول هست. یا اینکه باید از مارکی استفاده کنید که حاوی هیچ قند الکلی نباشد. در حال حاضر، شواهد کافی وجود ندارد که استویا برگ کامل یا عصاره خام استویا به بارداری شما آسیب نرساند.

نحوه استفاده از استویا به‌عنوان جایگزین قند

شاید بخواهید که از شیرین برگ به‌عنوان قند در غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده کنید. باید بگوییم که انتخاب خوبی نموده‌اید. یک پیمانه پودر استویا با یک قاشق چای خوری شکر برابری می‌کند.
روش‌های خوشمزه استفاده از استویا عبارت‌اند از:
در قهوه و چای روزانه
در انواع نوشیدنی‌های خانگی
استفاده به همراه غلات صبحانه
استفاده در انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

محصولاتی که با شیرین برگ ساخته می‌شوند حتی می‌توانند برای افراد دیابتی با رعایت نکاتی مفید باشند البته با دستور پزشک! این محصولات به ندرت عوارض جانبی ایجاد می‌کنند.
بااین‌حال، برای ارائه شواهد قطعی در مورد کاهش وزن، دیابت و سایر موارد بهداشتی، لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود. استفاده از استویا می‌تواند حتی ازنظر اقتصادی هم برای شما به‌صرفه باشد، چراکه بسیار شیرین‌تر از قند معمولی است و می‌توانید مقدار کمتری استفاده کنید.

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code