خرید استویا
قبل از خرید استویا بخوانید
سپتامبر 12, 2020
روتین روزانه مراقبت از پوست
روتین روزانه مراقبت از پوست چیست
سپتامبر 14, 2020
نمایش همه

علت های جوش سرسیاه چیست

علت های جوش سرسیاه

 

علت های جوش سرسیاه . جوش های سرسیاه که به شکل دانه های سیاه رنگ در بعضی نقاط بدن به خصوص بینی نمایان میشوند ممکن است برای افراد ناراحت کننده باشند و معمولا برای محو کردن آنها افراد به استفاده از لوازم آرایشی روی می آورند.

در این مقاله از مقالات بارطب با شما همراه هستیم تا در مورد  جوش سرسیاه، علت های جوش سرسیاه و روش های درمان و خلاصه هرچیزی که مربوط به آن میشود صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

جوش سرسیاه چیست

جوش های سرسیاه که به انگلیسی Blackhead میشود در پزشکی به کومدون معروف است. این برجستگی های کوچک که به علت مسدود شدن فولیکول ها روی پوست ظاهر میشوند به جوش سرسیاه معرفو هستند چراکه دارای ظاهر سیاه هستند. این جوش ها نوعی آکنه هم هستند که علاوه بر صورت ممکن است در کمر،گردن،سینه،بازوها و شانه هم ایجاد شود.

علت های جوش سرسیاه

جوش های سرسیاه در اثر چندین عامل می توانند ایجاد شوند.کومدون ها ممکن است در اثر گرفتگی منافذ پوست در محل فولیکول های مو ایجاد شوند. هر فولیکول شامل یک مو و یک غده چربی هست که روغن (سبوم) تولید می کند. این روغن با رطوبت و نرمی و لطافت پوست کمک می کند.

سلول های مرده و روغن و باکتری ها برآمدگی به نام کمدو ایجاد می کنند و تمایل دارند که از پوست خارج شوند. حالا اگر دهانه پوست با سلول های مرده بسته باشد جوش ها ایجاد میشوند. حالا اگر پوست بالای این برامدگی باز باشد و در معرض هوا قرار بگیرد و اکسید شده و ایجاد جوش سرسیاه می کند.

برخی عوامل جوش های سرسیاه را تشدید می کنند:

_تولید بیش از حد سبوم (روغن)

این موضوع می تواند در سنین بلوغ در نوجوانان و یا در زنان باردار و شیرده و یا افرادی که به درمان نازایی می پردازند وجود داشته باشد که علل همه این موارد تغییرات هورمونی است.

_جمع شدن باکتری های عامل آکنه (پروپیونی باکتریوم آکنس) روی سطح پوست

_تحریک فولیکول های مو ، در حالی که سلول های مرده سطح پوست به طور منظم ریزش ندارند

_ مصرف برخی داروها  مانند آندروژن ها ،کورتیکواستروئیدها و لیتیوم

حتی غذاهایی که می خورید هم می تواند باعث بدتر شدن آکنه شود. برای مثال مصرف زیاد از حد قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع ممکن است روی این موضوع تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید :آکنه چیست

روش هایی برای رفع جوش سرسیاه

حالا که در مورد جوش های سرسیاه دانستید و در مورد علت های جوش سرسیاه آموختید وقت برطرف کردن آن است.می دانیم که این جوش های سرسیاه بسیار برای شما آزاردهنده هستند. و به دنبال روشی برای خلاصی از آنها هستید. در ادامه این قسمت می خواهیم چند روش برطرف کردن جوش های سرسیاه را بگوییم.

۱٫ از اسید سالیسیلیک استفاده کنید

به جای اینکه از بنزوئیل پراکسید استفاده کنید باید به دنبال محصولات بدون نسخه ای باشید که محتوی سالیسیلیک اسید هستند.این ماده یک ماده ترجیحی برای رفع جوش های سرسیاه است. حتی می تواند برای جوش های سرسفید هم موثر باشند. مکانیسم اثر این ماده اینگونه است که موادی که باعث مسدود کردن منافذ پوست می شوند را تجزیه کرده و اجازه می دهد روغن و سلول های مرده پوستی خارج شوند و باعث جوش نشود.

البته ذکر یک نکته در اینجا حائز اهمیت است و آن اینکه بهتر است بیش از دو بار در روز از این ماده استفاده نشود. و حتما نظر پزشک متخصص پوست در این مورد پرسیده شود.قبل از استفاده هم حتما از تست حساسیت روی پوست خود استفاده کنید تا دچار بروز علائم آلرژی نشوید.

۲٫لایه برداری با AHA و BHA

البته اگر آکنه التهابی دارید بهتر است یا لایه برداری نکنید و یا با نظر پزشک خود این کار را انجام دهید. چرا که این کار باعث تحریک پوست و قرمزی و سوزش و بثوارت جلدی میشود.

اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا (AHA و BHA) لایه بردار های ملایمی هستند که حتی می توانند چین و چروک و لکه های پوست را هم از بین ببرند. این دو لایه بردار ، هر دو لایه بردار سطحی پوست هستند و برای پوست ایمن هستند.(نظر پزشک فراموش نشود)

۳٫استفاده از برس پوست

یک برس پوست می تواند به مانند یک جارو ، سطح پوست شما را از تمامی آلودگی ها، سلول های مرده، روغن های اضافی، مواد آرایشی و حتی بقایای باکتری های پاک کند و از بستن شدن منافذ پوستی شما بکاهد.

۴٫ استفاده از رتینوئیدهای موضعی

این مواد هم از دیگر موادی هستند که می توانند به لایه بردارها کمک کنند تا پوست شما از هرگونه آلودگی و… پک شود و منافذ آن باز شود.

۵٫ میکرودرم ابریژن

در ظی میکرودرم ابریژن ، پزشکبا استفاده از یک ابزار ویژه که در واقع یک مته خشن است ، لایه های سطحس پوست را برمیدارد و پوست شما را مانند یک سمباده می ساید و مسدودی پوست شما برطرف می شود.

بیشتر بخوانید: میکرودرم ابریژن

چه کار کنیم تا دچار جوش های سرسیاه نشویم

گاهی با استفاده از یک سری نکات ساده می توانید از بروز علت های جوش سرسیاه در امان بمانید:

شستشوی مرتب

وقتی از خواب بیدار میشوید و یا قبل از خواب بهتر است پوست خود را با آب و یک شوینده ملایم بشویید تا پوست شما دچار تجمع روغن و جوش نشود. البته شستن بیش از دو بار در روز می تواند مشکلات دیگری از جمله تحریک پوست را به همراه داشته باشد.برخی از محصولاتی که به عنوان پاک کننده آکنه وجود دارند، دارای مواد آنتی باکتری هستند که باکتری های
P. acnes را از بین می برند. و می توانید از این مواد استفاده کنید.

همچنین اگر دارای موهای چربی هستید بهتر است شستشوی روزانه موهای خود را برنامه خود داشته باشید. روغن های پوست سر میتواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شده و جوش ایجاد کند.

رژیم غذایی

همچنین بهتر است از غذاهای با چربی زیاد مانند پیتزا و یا انواع سس ها کمتر استفاده کنید چرا که روغن این غذاها می تواند به بدتر شدن شرایط شما کمک کند.

استفاده از مواد محصولات بدون روغن

محصولات آرایشی و بهداشتی که محتوی روغن باشند می توانند به بسته شدن منافذ پوستی کمک کنند و به وخیم تر شدن شرایط پوستی شما منجر شوند. سعی کنید از ضد آفتاب ها ، لوسیون ها، کرم ها و مواد آرایشی استفاده کنید که عبارت (oil free) روی آنها وجود داشته باشد.

استفاده از یک محصول لایه بردار

سعی کنید از یک لایه بردار ملایم (نه غلیظ) استفاده کنید تا سلول های مرده سطح پوست شما و روغن های اضافی و… از بین بروند. استفاده از محصولات سنگین و غلیظ توصیه نمیشوند زیرا باعث میشوند باکتری های مفید سطحی پوست که خود سد دفاعی پوست هستند نابود شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این نوشتار در مورد جوش های سرسیاه، علت های جوش سرسیاه و روش های درمانی و پیشگیری آن را بررسی کردیم. نکته ای که اهمیت دارد و اغلب نادیده گرفته میشود این است که ” اولویت با بهداشت است نه آرایش” وقتی شما یک مشکل پوستی مانند آکنه دارید و به جای رفع مشکل و رعایت بهداشت پوست با استفاده از انواع کانسلیرها می خواهید این جوش ها را بپوشانید فقط به بدتر شدن شرایط پوستی خود کمک کرده اید.

healthline

  

Normal
۰

false
false
false

EN-US
X-NONE
FA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code