ملاسمای پوستی
ملاسمای پوستی ، علل و درمان آن
سپتامبر 4, 2020
خواص بیوتین برای پوست صورت
خواص بیوتین برای پوست صورت
سپتامبر 7, 2020
نمایش همه

سلولیت چیست

سلولیت چیست

سلولیت چیست . حتماً تابه‌حال کلمه سلولیت به گوشتان خورده است. کلمه‌ای که به‌نوعی می‌تواند علاوه تهدیدکننده سلامتی، تهدیدکننده زیبایی هم باشد. شاید بخواهید بدانید که این سلولیت چیست و چه علائمی دارد و حتی چطور باید از آن جلوگیری کرد و یا در صورت ابتلا آن را درمان کرد.

در این مقاله از سری مقالات بارطب با ما همراه شوید تا در مورد اینکه سلولیت چیست و مواردی از این دست بیشتر بدانید.

سلولیت چیست

سلولیت اصطلاحی برای برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌ها بر روی پوست است. سلولیت می‌تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد، اما به دلیل توزیع متفاوت چربی، عضله و بافت همبند، در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد زنان ممکن است در دوره‌ای از زندگی خود سلولیت را تجربه کنند.

دلایل سلولیت چیست

دلایل دقیق سلولیت نامشخص است؛ اما به نظر می‌رسد درنتیجه تعامل بین بافت همبند در لایه پوستی که در زیر سطح پوست قرار دارد و لایه چربی که دقیقاً در زیر آن قرار دارد، باشد. در زنان، سلول‌های چربی و بافت همبند موجود در این لایه به‌صورت عمودی مرتب شده‌اند. اگر سلول‌های چربی در لایه پوست بیرون زده باشند، این امر باعث ایجاد سلولیت می‌شود.

در مردان، بافت دارای ساختار متقاطع است، احتمالاً برای همین موضوع است که سلولیت در زنان بیشتر از مردان است. به نظر می‌رسد برخی از عوامل دیگر با احتمال سلولیت مرتبط هستند.

عوامل هورمونی و سن

هورمون‌ها احتمالاً نقش مهمی در ایجاد سلولیت دارند. استروژن، انسولین، نورآدرنالین، هورمون‌های تیروئید و پرولاکتین بخشی از فرایند تولید سلولیت هستند.

یک نظریه این است که با کاهش استروژن در زنان در نزدیک شدن به سن یائسگی، جریان خون به بافت همبند زیر پوست نیز کاهش می‌یابد.

گردش خون کمتر به معنی اکسیژن کمتری در منطقه است و درنتیجه تولید کلاژن کمتری ایجاد می‌شود. سلول‌های چربی نیز با کاهش سطح استروژن بزرگ می‌شوند.

این عوامل باهم ترکیب می‌شوند تا رسوبات چربی را بیشتر نمایان کنند. همان‌طور که چربی زیرپوست از طریق ضعیف شدن بافت پیوندی بیرون می‌زند، نتیجه می‌شود همین برآمدگی و یا فرورفتگی‌های پوستی

همچنین سن باعث می‌شود پوست از نرمی، نازکی و افتادگی بیشتری برخوردار شود. این احتمال ایجاد سلولیت را افزایش می‌دهد.

عوامل ژنتیکی

ممکن است ژن‌های خاصی مسئول ایجاد سلولیت باشند. همچنین عوامل ژنتیکی را می‌توان با سرعت متابولیسم، توزیع چربی در زیر پوست، قومیت و سطح گردش خون در فرد مرتبط دانست. این‌ها می‌توانند بر احتمال ایجاد سلولیت تأثیر بگذارند.

عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی

سلولیت توسط “سموم” ایجاد نمی‌شود، اگرچه یک سبک زندگی سالم می‌تواند به کاهش خطر کمک کند. افرادی که بیش‌ازحد چربی، کربوهیدرات و نمک می‌خورند و فیبر کمی می‌خورند مقادیر بیشتری سلولیت دارند.

همچنین ممکن است در افراد سیگاری، افرادی که ورزش نمی‌کنند و کسانی که به مدت طولانی در یک وضعیت می‌نشینند یا می‌ایستند شیوع بیشتری داشته باشد. پوشیدن لباس زیر با الاستیک محکم در باسن می‌تواند جریان خون را محدود کند و این ممکن است به تشکیل سلولیت کمک کند.

سلولیت در افرادی که چربی اضافی دارند شیوع بیشتری دارد، اما افراد لاغر و متناسب نیز می‌توانند آن را داشته باشند. این احتمال بیشتر پس از ۲۵ سالگی اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند افراد جوان‌تر ازجمله نوجوانان را نیز درگیر کند.

درمان سلولیت چیست

چندین روش درمانی برای از بین بردن سلولیت پیشنهاد شده است، اما هنوز هیچ یک از آن‌ها با تحقیقات علمی تأیید نشده است.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) تعدادی از تکنیک‌ها را بررسی کرده است که ممکن است با شکستن نوارهای بافت همبند در زیر سطح پوست، در کاهش ظاهر سلولیت موفق باشد.

_موج درمانی صوتی از دستگاه دستی برای انتقال امواج صوتی استفاده می‌کند. ممکن است جواب دهد، اما ممکن است چندین جلسه طول بکشد.

_لیزر درمانی ممکن است ظاهر سلولیت را برای یک سال یا بیشتر بهبود بخشد. این کار شامل قرار دادن یک پروب لیزر بسیار کوچک در زیر پوست است.

سپس لیزر شلیک شده و باعث از بین رفتن بافت می‌شود. این امر همچنین می‌تواند با افزایش تولید کلاژن، پوست را ضخیم کند. پوست ضخیم شده ممکن است ظاهر سلولیت زیر را کاهش دهد.

_سوبسیژنینگ شامل قرار دادن یک سوزن زیر پوست توسط یک متخصص پوست برای از بین بردن نوارهای بافت همبند است. AAD می‌گوید نتایج می‌توانند ۲ سال یا بیشتر طول بکشد.

_استفاده از دستگاه خلأ شامل استفاده از دستگاهی که شامل تیغه‌های کوچک است، نوارها را برش می‌دهد. با قطع نوارهای همبند، بافت زیر حرکت می‌کند تا فضای زیر پوست را پر کند و ظاهر سلولیت را از بین می‌برد. این ممکن است ۳ سال طول بکشد، اما داده‌ها در مورد موفقیت آن محدود است.

_کربوکسی تراپی شامل قرار دادن گاز دی اکسید کربن در زیر پوست است. عوارض جانبی شامل کبودی و ناراحتی بعد از عمل است، اما ممکن است برخی از سلولیت ها از بین بروند.

_Endermologie شامل ماساژ عمیق با دستگاهی شبیه خلأ است که پوست را بلند می‌کند. سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) آن را به‌عنوان بی خطر تأیید کرده است، اما AAD می‌گوید شواهد کمی وجود دارد که آن را اثبات کند.

_ درمان کاهش سلولیت یونیترمی شامل پوشاندن ناحیه آسیب دیده با یک گل یا خاک رس خاص، سپس بسته‌بندی آن در پلاستیک قبل از استفاده از جریان الکتریکی است؛ که البته اثبات نشده است که مؤثر است.

_ رادیوتراپی با هدف کاهش سلولیت با گرم کردن آن انجام می‌شود، اما هر نتیجه‌ای از آن کوتاه مدت است.

_ لیپوساکشن با کمک لیزر مقادیر کمی چربی را از بین می‌برد، اما این ممکن است باعث بدتر شدن مورد شود. تحقیقات هنوز نشان نداده است که برای کاهش سلولیت کار می‌کند.

_ پیکرتراشی اولتراسونیک چربی را هدف قرار داده و از بین می‌برد، اما بازهم تحقیقات نشان نمی‌دهد که مؤثر است.

تکنیک‌هایی که AAD توصیه نمی‌کند شامل کرایولیپولیز، چربی منجمد، مزوتراپی است که شامل تزریق مخلوطی از مواد در زیر پوست است.

داروها و کرم‌ها

برخی از داروها و کرم‌ها به این دلیل که بر روی بافته‌ای چرب اثر می‌کنند، پیشنهاد شده است.

_کافئین باعث کم آبی سلول‌ها می‌شود و باعث می‌شود سلول‌ها کمتر دیده شوند. این کار باید روزانه اعمال شود. انواع کرم‌های کافئین برای سلولیت ممکن است در داروخانه‌ها موجود باشند.

_رتینول با ضخیم کردن پوست ممکن است ظاهر سلولیت را کاهش دهد. برای دیدن نتایج حداقل ۶ ماه استفاده لازم است. ابتدا امتحان روی پوست مهم است، زیرا بعضی از افراد عوارض جانبی مانند تپش قلب را تجربه کرده‌اند.

برخی از محققان استفاده از داروهایی را پیشنهاد کرده‌اند که می‌توانند متابولیسم و گردش خون سلول را بهبود ببخشند، اما این داروها آزمایش یا اثبات نشده‌اند.

راه‌حل‌های جایگزین

درمان‌های جایگزین یا مکمل شامل کافئین، عصاره هسته انگور، یا گینگکو بیلوبا است. این عوامل به صورت موضعی، خوراکی و تزریق استفاده شده‌اند، اما هیچ‌یک از آن‌ها اثبات نکرده‌اند.

_برخی افراد برای کاهش ظاهر سلولیت از لباس‌های فشرده‌سازی استفاده می‌کنند. این لباس‌ها سعی در فشرده‌سازی عروق و افزایش جریان خون و لنف برای کاهش سلولیت قابل مشاهده دارند.

_لیپوساکشن و رژیم غذایی سلولیت را از بین نمی‌برد زیرا بر ساختار بافت همبند تأثیر نمی‌گذارد.

بااین‌حال، کاهش مصرف چربی به معنای داشتن چربی کم برای عبور از طریق بافت ها است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش ممکن است باعث کاهش ظاهر سلولیت شود.

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ در مورد انواع تحقیقات در مورد اثربخشی تکنیک‌های مختلف نشان داد که یا رویه‌ها کارایی ندارند، یا روش تحقیق ناقص است.

به همین دلیل، هرگونه وعده خلاص شدن از سلولیت باید با احتیاط انجام شود.

medicalnewstoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code