ریزش مو 1
ریزش مو مشکل اکثر مردان و زنان
جولای 11, 2020
دانستنی های زیبایی پوست و مو
دانستنی های زیبایی پوست و مو
جولای 12, 2020
نمایش همه

از هپاتیت چه می‌دانید

هپاتیت

هپاتیت یک بیماری مهلک و خطرناک است که می‌تواند برای شما حتی مرگ‌آور باشد. این بیماری که دارای پنج نوع مختلف است دارای علائم مختلفی است و جالب اینجاست که تا وقتی تأثیر خود را بر کبد نگذارد علائم آن ظاهر نمی‌شوند. در این مقاله از سری مقالات بار طب با شما هستیم تا این بیماری را بیشتر بررسی کنیم.

هپاتیت چیست

هپاتیت یک بیماری التهابی کبد است. عامل ایجاد این بیماری معمولاً ویروس است؛ یعنی می‌تواند علل دیگری مانند باکتری‌ها هم آن را ایجاد کنند. هپاتیت بر دو نوع است

 خود ایمنی

این بیماری وقتی ایجاد می‌شود که بدن شما در مقابل بافت‌های کبد، پادتن ترشح می‌کند.

 ایجاد شده توسط عوامل ثانویه

در اثر مصرف بی رویه برخی از داروها، الکل و احیاناً سموم اتفاق می‌افتد.

کبد شما عضوی در قسمت فوقانی راست شکم شما است. بسیاری از عملکردهای مهم بدن را که بر متابولیسم بدن شما تأثیر می‌گذارد، کنترل کرده و انجام می‌دهد، ازجمله:

تولید ماده‌ای به اسم صفرا که برای هضم غذا ضروری است.

پاک‌سازی سموم بدن

دفع ماده‌ای به نام بیلی‌روبین (محصولی از گلبول‌های قرمز خون شکسته)، کلسترول، هورمون‌ها و داروها

تجزیه مواد غذایی (کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها)

فعال‌سازی پروتئین‌های تخصصی برای عملکرد بدن (آنزیم‌ها)

ذخیره کردن گلیکوژن (نوعی قند) در بدن، مواد معدنی و ویتامین‌ها (محلول در چربی KADE)

سنتز پروتئین‌های خون، مانند آلبومین

سنتز عوامل لخته شدن خون

بر اساس یک مطالعه افراد زیادی ممکن است مبتلابه هپاتیت باشند که حتی از بیماری خود خبر ندارند. گزینه‌های درمانی مختلف برای این بیماری وجود دارد که بسته به نوع هپاتیت دارد.

پنج نوع هپاتیت ویروسی

۵ نوع مختلف هپاتیت وجود دارد که شامل A، B، C، D و E؛ که عامل به وجود آورنده هرکدام یک ویروس متفاوت است.

نوع آ همیشه یک بیماری حاد و کوتاه‌مدت است، درحالی‌که ممکن است نوع بی، سی و دی به‌احتمال‌زیاد در حال ادامه و مزمن هستند. نوع ای معمولاً حاد است اما به‌ویژه در زنان باردار خطرناک است.

 

نوع A

هپاتیت A در اثر آلودگی با ویروس هپاتیت A (HAV) ایجاد می‌شود. این نوع بیشتر از راه‌آب و غذای آلوده به مدفوع شخص آلوده به هپاتیت نوع آ منتقل می‌شود.

نوع B

این نوع هپاتیت از طریق خون و مایعات بدن ازجمله، ترشحات واژینال و مایع منی حاوی ویروس B (HBV) منتقل می‌گردد. مصرف مواد مخدر به‌خصوص در معتادینی که از سرنگ واحد استفاده می‌کنند، رابطه جنسی با شریکی که به این ویروس آلوده است یا تماس با فرآورده‌های خونی آلوده و یا رفتن به دندانپزشکی می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

توسط منبع CDCTrusted تخمین زده می‌شود که ۱٫۲ میلیون نفر در ایالات‌متحده و ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری مزمن زندگی می‌کنند.

نوع C

هپاتیت C از طریق ویروس هپاتیت C (HCV) ناشی می‌شود. هپاتیت C مانند نوع بی از طریق تماس مستقیم با خون و مایعات بدنی آلوده، به‌طورمعمول از طریق مصرف داروهای تزریقی و تماس جنسی منتقل می‌شود HCV از شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی منتقله از خون‌آلوده در ایالات‌متحده است.

نوع D

هپاتیت D که به دلتا هپاتیت (HDV) نیز معروف است، یک بیماری جدی کبدی است که توسط ویروس هپاتیت D (HDV) ایجاد می‌شود. این نوع هم مانند دو نوع قبلی از طریق تماس مستقیم با خون‌آلوده ایجاد می‌شود. هپاتیت D یک نوع نادر از هپاتیت است که فقط در ارتباط با عفونت هپاتیت B بروز می‌کند. ویروس هپاتیت D بدون وجود هپاتیت B نمی‌تواند تکثیر شود. این بیماری در ایالات‌متحده بسیار شایع است.

نوع E

این بیماری از طریق آب آلوده به ویروس E (HEV) منتقل می‌گردد. هپاتیت E به‌طور عمده در مناطقی با بهداشت ضعیف یافت می‌شود و به‌طورمعمول ناشی از مصرف ماده مدفوع است که منبع آب را آلوده می‌کند. این بیماری در ایالات‌متحده شایع نیست. بااین‌حال، به گفته منبع CDCTrusted، موارد هپاتیت E در خاورمیانه، آسیا، آمریکای مرکزی و آفریقا گزارش‌شده است.

علل  غیر عفونی

الکل و سایر سموم

افرادی که معتاد به مصرف الکل هستند می‌توانند به کبد خود آسیب بزنند. این مورد به هپاتیت الکلی هم معروف است. الکل به‌طور مستقیم به سلول‌های کبدی شما آسیب می‌رساند. باگذشت زمان، می‌تواند باعث آسیب دائمی شود و منجر به نارسایی کبد و سیروز کبدی، ضخیم شدن و زخم شدن کبد شود. سایر دلایل سمی هپاتیت شامل استفاده بیش‌ازحد یا مصرف بیش‌ازحد داروها و قرار گرفتن در معرض سموم است.

پاسخ سیستم خود ایمنی

در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن، کبد را به‌عنوان یک ماده مضر و دشمن بدن تشخیص می‌دهد و شروع به حمله به آن می‌کند. این بیماری باعث ایجاد التهاب مداوم می‌شود که از عملکرد خفیف تا شدید و اغلب مانع عملکرد کبد است. این بیماری در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.

علائم شایع

فرم‌های عفونی هپاتیت در ابتدا علائمی ندارند. علائم معمولاً زمانی پدیدار می‌شوند که صدمه بر عملکرد کبد اثر گذارد.

علائم هپاتیت حاد به‌سرعت ظاهر می‌شود. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

استفراغ

تهوع

خستگی بیش‌ازحد

علائمی مانند آنفلوانزا

ادرار تیره‌رنگ

مدفوع کم‌رنگ

دردهای شکمی

از دست دادن اشتها غیرعادی

کاهش وزن غیرقابل توضیح

پوست زرد و چشم زرد که ممکن است علائم زردی باشد

هپاتیت مزمن به‌آرامی توسعه می‌یابد، بنابراین ممکن است این علائم بسیار ظریف باشد.

نحوه تشخیص

تاریخچه و معاینه بدنی

برای تشخیص هپاتیت ممکن است پزشک از شما تاریخچه از مشکلات پزشکی را بپرسد تا عوامل خطر را در مورد هپاتیت عفونی یا غیر عفونی تعیین کند.

در طول معاینه بدنی، پزشک ممکن است به بدن شما فشار وارد کند. این فشار برای این است که ببیند شما درد دارید یا خیر. همچنین ممکن است کبد شما را بررسی کند تا ببیند اندازه آن بزرگ شده است یا نه. اگر پوست زردرنگ دارید و یا چشمان شما زردرنگ هست پزشک تمامی این موارد را در نظر می‌گیرد.

آزمایش عملکرد کبد

برای آزمایش عملکرد کبد که توسط پزشک تجویز می‌گردد، از شما نمونه خونی گرفته می‌شود تا مقدار کارکرد کبد شما مشخص شود. اگر نتایج این آزمایشات غیر طبیعی باشند ممکن است نشان از بروز مشکلی باشد. به‌خصوص اگر در معاینه فیزیکی بیماری کبدی هیچ علامتی از خود نشان ندهید. سطح بالای آنزیم کبد ممکن است نشانگر این باشد که کبد شما استرس، آسیب‌دیده یا عملکرد صحیحی ندارد.

آزمایش خون دیگر

اگر آزمایشات عملکرد کبد شما غیرطبیعی باشد، پزشک شما احتمالاً سایر آزمایشات خونی را برای تشخیص منبع بیماری شما تجویز خواهد کرد. این آزمایشات این توانایی را دارند که ویروس‌های مسبب هپاتیت را بررسی کند. این ازمایشات همچنین در تشخیص هپاتیت خود ایمنی و بررسی آنتی‌بادی‌های مسئول آن شایع هستند.

سونوگرافی

پزشک ممکن است تشخیص دهد که لازم است از شکم شما، سونوگرافی شکمی گرفته شود. این سونوگرافی اطلاعات بهتری از درون بدن شما به پزشک شما می‌دهد:

 

مایع در شکم شما

آسیب یا بزرگ شدن کبد

تومورهای کبدی

ناهنجاری‌های کیسه صفرا

بیوپسی کبد

این روش درواقع همان نمونه‌برداری از کبد شما است؛ که یک روش تهاجمی است. البته این روش نیازی به جراحی ندارد و از پوست شما و با سوزن انجام می‌گیرد. این روش با همکاری سونوگرافی برای راهنمایی پزشک انجام می‌شود. این آزمون برای این است که به پزشک شما نشان دهد تأثیر عفونت‌ها و التهابات بر کبد شما چیست.

جمع‌بندی هپاتیت

در این نوشتار در مورد انواع hepatitis صحبت کردیم؛ و راه‌های انتقال آن را شرح دادیم. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که حفظ بهداشت آب و غذا و همچنین عدم مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی غیرمجاز می‌تواند شما را از ابتلا به این بیماری حفظ کند.

 

منبع : هیلت لاین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code