ویروس کرونا: تمام آنچه باید در مورد علائم و خطرات آن بدانید

منابع و فواید کلسیم و ویتامین د در سلامتی و رفع پوکی استخوان
ژوئن 22, 2020
انواع ماسک های تنفسی و کاربرد آنها
ژوئن 28, 2020
نمایش همه

ویروس کرونا: تمام آنچه باید در مورد علائم و خطرات آن بدانید

بحران ویروس کرونا

در این مطلب از بارطب می خواهیم شما را با خطرناک ترین ویروس حال حاضر جهان یعنی کرونا بیشتر آشنا کنیم. کشورها در سراسر جهان تلاش می کنند تا جلوی گسترش همه گیر ویروس کرونا را بگیرند.
از ۱۹ ژوئن ، بیش از ۴۵۷،۰۰۰ نفر در سراسر جهان در اثر COVID-19 ، یک بیماری تنفسی بسیار عفونی ناشی از ویروس کرونا فوت کرده اند.
براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز ، تعداد افرادی که تست آزمایش COVID-19 آنها مثبت اعلام شده است ، از ۸٫۵ میلیون نفر فراتر رفته است. بیش از ۴٫۲ میلیون نفر از این تعداد نیز بهبود یافته اند.

ویروس کرونا
ویروس کرونا

ویروس کرونا چیست؟

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، ویروس های کرونا جز خانواده ویروس هایی هستند که باعث ایجاد بیماری هایی از سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) می شوند.
این ویروس ها در ابتدا از حیوانات به مردم منتقل می شدند. به عنوان مثال ، سارس از گربه های اهلی به انسان منتقل می شد در حالی که مرس از نوعی شتر به انسان منتقل می شد.
ناگفته نماند که چندین نوع ویروس کرونا نیز در تعدادی از حیوانات وجود دارد که تابحال به انسان منتقل نشده اند.
نام coronavirus از واژه لاتین corona گرفته شده است ، به معنی تاج یا هاله. ویروس کرونا در زیر یک میکروسکوپ الکترونی ، شبیه یک خورشید تاج دار یا پرز دار دیده می شود.
coronavirus رمان ، که در تاریخ ۷ ژانویه توسط مقامات چینی شناسایی و از آن زمان با نام SARS-CoV-2 شناخته شد ، سویه جدیدی است که قبلاً در انسان تشخیص داده نشده بود. در مورد آن اطلاعات کمی در دسترس است ، اگرچه انتقال آن از انسان به انسان نیز تأیید شده است.

علائم ویروس کرونا چیست؟

طبق WHO علائم ابتلا به ویروس کرونا شامل عفونت شامل تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. علائم دیگر آن شامل از بین رفتن حس چشایی و حس بویایی فرد است و نهایتا احساس درد در عضلات.
کرونا در موارد شدیدتر می تواند منجر به ذات الریه ، نارسایی اندام های متعدد و حتی مرگ شود.
در حال حاضر آزمایشات گوناگون نشان می دهد که دوره ی پنهان بودن این ویروس در بدن انسان تا لحظه ای که منجر به عفونت در فرد می شود از یک تا ۱۴ روز تخمین زده شده است. البته بیشتر افراد آلوده طی پنج الی شش روز علائم خود را نشان می دهند.
با این حال ، بیماران آلوده همچنین می توانند بدون علامت باشند ، به این معنی که علیرغم داشتن ویروس در سیستم بدن خود ، هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند.

ویروس کرونا
ویروس کرونا

ویروس کرونا چقدر کشنده است؟

تعداد تلفات ناشی از ویروس جدید کرونا تا حد زیادی از عوارض شیوع SARS 2002-2003 ، که منشاء آن نیز در چین بوده ، پیشی گرفته است.
سارس حدود ۹ درصد از مبتلایان را آلوده کرد و نزدیک به ۸۰۰ نفر در سراسر جهان و بیش از ۳۰۰ نفر فقط در چین به آن مبتلا شدند. ویروس مرس که به طور گسترده ای گسترش نیافت ، کشنده تر بود و یک سوم از افراد آلوده را کشت.
در حالی که ویروس کرونای جدید از نظر تعداد موارد مبتلا گسترده تر از سارس است ، براساس WHO ، میزان مرگ و میر ناشی از آن تقریباً کمتر از ۳٫۴ درصد است.
بر اساس گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید COVID-19 هستند که ممکن است منجر به افزایش استرس در هنگام بحران شود.
به نظر می رسد افرادی که از نظر پزشکی بیماری زمینه ای جدی مانند بیماری های قلبی یا ریوی یا دیابت دارند ، در معرض خطر عوارض جدی تر بیماری COVID-19 قرار دارند.

شیوع ویروس کرونا تابحال در کدام کشورها گزارش شده است؟

از ۱۶ مارس ، تعداد بیشتری از موارد در خارج از سرزمین اصلی چین نسبت به داخل کشور ثبت شده است ، و این نشانگر یک نقطه عطف جدید در شیوع و همه گیری جهانی این ویروس است.
این ویروس از سراسر چین به کل دنیا شیوع یافته است و WHO را بر آن داشته است تا شیوع بیماری COVID-19 را همه گیر اعلام کند.
انتقال این ویروس از انسان به انسان پس از ثبت موارد فراوان بدون ارتباط آشکار با چین مشخص شد.

برای جلوگیری از گسترش آن چه کاری انجام می شود؟

دانشمندان در سراسر جهان در حال مسابقه برای تولید واکسن ویروس کرونا هستند ، اما کارشناسان و محققان می گویند ممکن است این واکسن تا سال ۲۰۲۱ همچنان تولید انبوه و منتشر نشود.
در همین حال ، تعداد زیادی از کشورها مجموعه ای از اقدامات گسترده را برای کاهش سرعت گسترش این ویروس از جمله تعطیلی در سطح کشور ، ممنوعیت تجمعات ، تعطیلی مدارس ، رستوران ها ، کافه ها و کلوپ های ورزشی و همچنین صدور مرخصی اجباری از کار انجام داده اند.
شرکتهای هواپیمایی بین المللی پروازهای سراسر جهان را لغو کرده اند. برخی از کشورها ورود شهروندان دیگر کشورها به سرزمین خود را ممنوع کرده اند ، و چندین کشور دیگر نیز شهروندان خود را از خارج کشور تخلیه کرده اند و فرا خوانده اند.

ویروس کرونا
ویروس کرونا

این ویروس از کجا منشا گرفته است؟

مقامات بهداشتی چین هنوز در تلاشند تا منشأ ویروس را تعیین کنند که به گفته آنها احتمالاً از یک غذای دریایی در ووهان چین به وجود آمده است جایی که حیوانات وحشی به طور غیرقانونی معامله می شوند.
در ۷ فوریه ، محققان چینی اعلام کردند که ویروس کرونا می تواند از طریق حیواناتی که به صورت قاچاق از کشوری به کشور دیگر جابجا شده اند منتقل شده باشد.
دانشمندان به خفاش ها یا مارها به عنوان منبع احتمالی ویروس اشاره کرده اند.

آیا ویروس کرونا یک خطر جهانی است؟

بله ، این زنگ خطرِ شیوع یک بیماری خطرناک جهانی است ، WHO در ۳۰ ژانویه این بحران را یک بیماری همه گیر اعلام کرد .
از سال ۲۰۰۵ به هنگام رسمی شدن این گزارش ، پنج فوریت در بهداشت جهانی وجود داشته است: آنفولانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ ، فلج اطفال در سال ۲۰۱۴ ، ابولا در سال ۲۰۱۴ ، زیکا در سال ۲۰۱۶ و مجددا ابولا در سال ۲۰۱۹٫

آیا افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر بیماری ویروس کرونا هستند؟

آژانس اتحادیه اروپا برای کنترل بیماری می گوید ، استعمال سیگار می تواند افراد را در معرض عوارض جدی ناشی از عفونت کروناویروس قرار دهد.
مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری (ECDC) در ارزیابی روزآمد خود از خطرات ناشی از ویروس کرونا ، افراد سیگاری را در بین افراد بالقوه آسیب پذیر در برابر COVID-19 قرار داد.
به نظر می رسد که افراد سیگاری مستعد ابتلا به عوارض تنفسی ناشی از این بیماری هستند و ECDC اعلام کرد که با تایید ارزیابی قبلی ، توصیه می شود آنها را به عنوان یک گروه آسیب پذیر بالقوه شناسایی کنید.
این آژانس به مطالعات پزشکان چینی استناد کرد که بر روی ۹۹ بیمار مبتلا به کرونا ویروس انجام گرفته بود و نشان داد که افراد سیگاری حاد بیشتر از سالمندان در معرض خطر مرگ قرار دارند.
گزارش ECDC همچنین با استناد به مطالعه انجام شده توسط Guoshuai Cai ، از دانشگاه کارولینای جنوبی ، گزارش داد که سیگار کشیدن ، با افزایش فعالیت در ریه ها و ترشح آنزیم ACE2 همراه است ، که می تواند بیماران را در مقابل COVID-19 آسیب پذیرتر کند.
این موسسه می گوید فعالیت ACE2 یا آنزیم ۲ تبدیل کننده آنژیوتانسین با افزایش سن و با برخی از انواع درمانِ فشار خون بالا یعنی در هر دو عامل ، خطر افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code