راه های سلامت ناخن
راه های سلامت ناخن
جولای 28, 2020
فشار سنج خانگی
جولای 31, 2020
نمایش همه

تب سنج خانگی

تب سنج خانگی

تب سنج خانگی یکی از دستگاه های پزشکی است که در هر خانه ای حضور آن احساس می شود. همانطور که از نام آن پیداست برای اندازه گیری دمای بدن به کار می رود و می توان به وسیله آن فهمید که فرد تب دارد یا خیر!

تب سنج خانگی انواع مختلفی دارد و کاربردهای بسیاری برای آن تعریف شده است. در این مقاله از سری مقالات بارطب می خواهیم یکی از مهم ترین وسایل ضروری در هر خانه ای را برای شما شرح دهیم. با ما همراه شوید.

چرا باید دمای خود را بگیرم؟

بررسی دمای بدن با دماسنج راهی آسان برای دیدن وجود تب است. تب ، که افزایش درجه حرارت بدن است ، معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود. اگرچه تب می تواند ناراحت کننده باشد ، اما این نشانه ای است که بدن در حال مبارزه با عفونت است.

انواع مختلف دماسنجی وجود دارد که می توانید برای اندازه گیری دما از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع دماسنج ، حتماً دستورالعمل هایی را که با دماسنج همراه است بخوانید و پیروی کنید. اگر دماسنج شما از باتری استفاده می کند ، آنها را بررسی کنید. ممکن است متوجه شوید که باتری های ضعیف خوانش متناقض را ارائه می دهند.

دمای طبیعی بدن چیست؟

دمای طبیعی بدن در حدود ۹۸٫۶ درجه فارنهایت (° F) یا ۳۷ درجه سانتیگراد (°C) است. دمای معمولی معمولاً بین ۱ تا ۲ درجه فارنهایت (درجه سانتیگراد تا ۱ درجه سانتی گراد) متفاوت است. دمای معمولی معمولاً در صبح کم است و در طول روز افزایش می یابد. در اواخر بعد از ظهر یا عصر به اوج خود می رسد.

چه درجه حرارتی تب محسوب می شود؟

در بزرگسالان ، تب درجه حرارت ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر در نظر گرفته می شود. شما می توانید این مورد را در خانه با داروهای کاهش دهنده تب و مایعات درمان کنید تا راحت تر باشید ، یا بگذارید مسیر خود را طی کند. اما اگر به ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸٫۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر برسد و درمان خانگی آن را کاهش نمی دهد ، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای گرفتن درجه حرارت از چه نوع دماسنجی باید استفاده کنم؟

دماسنج دیجیتال

تب سنج خانگی دیجیتال دقیق ترین و سریعترین روش برای گرفتن درجه حرارت است. دماسنج های دیجیتال در اکثر فروشگاه های لوازم بهداشتی و داروخانه ها موجود است. بسته به نوع تب سنج خانگی شما ، دماسنج دیجیتال می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد. حتما در هنگام استفاده از هر دماسنج ، دستورالعمل های بسته را رعایت کنید.

چگونه می توان از تب سنج خانگی دیجیتال استفاده کرد؟

از دماسنج دیجیتال می توان سه روش مختلف استفاده کرد. این شامل:

دهانی: برای این روش دماسنج در زیر زبان قرار می گیرد. این روش برای بزرگسالان و کودکان ۴ و بالاتر که قادر به نگه داشتن دماسنج در دهان هستند ، استفاده می شود.

رکتال: برای این روش ، دماسنج به آرامی در داخل روده وارد می شود. این کار بیشتر در نوزادان انجام می شود اما در کودکان تا ۳ سال نیز قابل استفاده است. شما می توانید در کودکان بالاتر از ۳ سال درجه حرارت رکتال را بگیرید .

زیر بغل: برای این روش ، دماسنج برای کودکان خردسال یا بزرگسالی که درجه حرارت آنها با اطمینان انجام نمی شود ، در زیر بغل قرار می گیرد. این روش به اندازه دهان یا رکتال دقیق نیست اما می تواند به عنوان اولین چک سریع مورد استفاده قرار گیرد.

انواع دیگر دماسنج ها (خردسالان و بزرگسالان):

تمپانیک (گوش): این نوع دماسنج با خواندن دمای مادون قرمز در آنجا ، دمای داخل گوش را اندازه گیری می کند. برای بهترین نتیجه ، حتماً در مورد درست قرار دادن نوک ، دستورالعمل های دستگاه را دنبال کنید. برای نوزادان و کودکان بزرگتر ، دماسنج گوش می تواند سریعتر و استفاده راحت تر باشد. اما ، اگر کودک شما سه ماه یا کم تر باشد ، در مورد آنها توصیه نمی شود. در صورتی که کودک شما بیش از حد موی گوش یا درد گوش دارد از آنها نباید استفاده شود.

شریان تمپورال (پیشانی): از دماسنج پیشانی نیز برای اندازه گیری دما استفاده می شود ، اما ممکن است به اندازه دماسنج های دیجیتال قابل اطمینان نباشد و معمولاً گران تر هستند. آنها روی شریان زمانی پیشانی قرار می گیرند و گرمای مادون قرمز را که از سر خارج می شود اندازه گیری می کنند.

کدام نوع تب سنج خانگی توصیه نمی شوند؟

برخی از تب سنج خانگی به دلیل عدم دقت آنها توصیه نمی شوند.

* دماسنج های نوار پلاستیکی فقط دمای پوست را اندازه گیری می کنند.

*دماسنج های پستانک دقیق نیستند و استفاده صحیح از آن دشوار است زیرا مجبور است مدت زمان طولانی در دهان کودک بماند تا دما را ثبت کند.

*دماسنج های برنامه تلفن های هوشمند.

آیا دماسنج شیشه ای جیوه قدیمی من استفاده ندارد؟

نه ، نباید از دماسنج شیشه ای قدیمی خود که حاوی جیوه است استفاده کنید. این نوع دماسنج ها تقریباً در هر خانه و بیمارستان یک زمانی در دسترس بودند. خواندن دماسنج های جیوه دشوار بود و بنابراین همیشه اطلاعات دقیقی ارائه نمی داد.

دلیل اصلی آنها که دیگر توصیه نمی شود این است که جیوه می تواند شما را مسموم کند. این می تواند هنگامی رخ دهد که شیشه شکسته شود و جیوه آزاد شود. اگر هنوز یکی از این دماسنج ها را دارید .

نحوه استفاده از تب سنج خانگی

با استفاده از دماسنج دیجیتالی دهانی

۱_ دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید.

۲_ از دماسنج تمیز استفاده کنید ، یکی که در آب سرد شسته شده است ، با مالیدن الکل تمیز شده باشد.

۳_ حداقل پنج دقیقه قبل از اینکه درجه حرارت خود را مصرف کنید ، چیزی نخورید و بنوشید زیرا دمای غذا یا نوشیدنی می تواند خواندن را نادرست کند. در این مدت باید دهان خود را بسته نگه دارید.

۴_ نوک دماسنج را زیر زبان قرار دهید.

۵_ دماسنج را حدود ۴۰ ثانیه در همان نقطه نگه دارید.

۶_ خوانش ها همچنان افزایش می یابد و نماد F (یا C) در حین اندازه گیری چشمک می زند.

۷_ معمولاً دماسنج هنگام خواندن نهایی (معمولاً حدود ۳۰ ثانیه) صدای نویز صدا را ایجاد می کند. اگر پیگیری می کنید ، دما و زمان را ضبط کنید.

۸_ دماسنج را در آب سرد بشویید ، آن را با الکل تمیز کرده و دوباره بشویید.

استفاده از دماسنج دیجیتال رکتال (برای نوزادان و کودکان تا ۳ سال)

۱_ دماسنج رکتال را با صابون و آب گرم بشویید. از دماسنج دهان استفاده نکنید.

۲_ مقدار کمی روان کننده (ژله نفتی یا وازلین) را روی حسگر (نوک) دماسنج قرار دهید.

۳_ شکم فرزندتان را روی دامان یا میز خود قرار دهید ، که یک کف آن روی پشت آنها است. یا آنها را به صورت رو به بالا قرار دهید ، با پاهایی به سمت سینه خم شده و پشت آنها را با یک دست نگه دارید. پوشک یا پارچه را زیر کودک خود قرار دهید زیرا ممکن است بلافاصله پس از برداشتن دماسنج دچار حریق شود.

۴_ با استفاده از دست دیگر خود ، دماسنج را به آرامی داخل مقعد قرار دهید تا نوک کاملاً داخل روده باشد. اگر مقاومت می کند آن را مجبور نکنید.

۵_ دماسنج را با دست خود ثابت نگه دارید تا بوق صدا را بشنوید (حدود ۳۰ ثانیه).

۶_ به آرامی حذف بردارید.. ثبت دما و زما را انجام دهید.

۷_ دماسنج را کاملاً با آب و صابون تمیز کنید. ممکن است لازم باشد دوباره آن را با الکل تمیز کرده و دوباره آن را بشویید.

استفاده از دماسنج دیجیتالی زیر بغل (مانند دهانی)

۱_لباس را خارج کنید و دماسنج را زیر بغل کودک قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که زیر بغل کودک خشک باشد تا دقت بیشتری هنگام خوانش داشته باشید.

۲_ دماسنج زیر بغل را با خم کردن بازوی کودک در سینه خود نگه دارید.

۳_   دماسنج هنگام انجام خواندن بوق می زند (این روش ممکن است بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد).

۴_  دما و زمان را حذف و ضبط کنید.

۵_  دماسنج را با صابون و آب یا با الکل تمیز کنید و همیشه به عنوان آخرین مرحله آن را بشویید.

clevelandclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code